Jenis Pelampung Suar (Pelsu)
Sea mark - membantu nahkoda dengan menandai saluran maritim, daerah bahaya dan administrasi untuk memungkinkan kapal dan kapal berlayar dengan aman. Beberapa pelampung navigasi dilengkapi dengan bel atau gong, yang berbunyi ketika gelombang memindahkan pelampung
Lifebuoy - digunakan sebagai pelampung penyelamat hidup yang dirancang untuk dibuang ke seseorang di dalam air untuk memberikan daya apung. Biasanya memiliki garis penghubung yang memungkinkan korban untuk ditarik ke penyelamat
Pelampung penyelamat kapal selam - digunakan untuk pelepasan jika terjadi keadaan darurat atau untuk komunikasi
DAN buoy - memiliki beberapa arti:
Sebuah bantuan navigasi maritim besar menyediakan platform untuk suar cahaya dan radio
Lifebuoy dengan bendera yang digunakan pada kapal pesiar dan kapal pesiar kecil
Peluru penanda sementara yang digunakan selama penangkapan ikan pukat Denmark untuk menandai posisi jangkar jaring.
Pelampung penanda sementara yang ditetapkan oleh danlayers selama operasi penyapuan ranjau untuk menunjukkan batas-batas jalur menyapu, menyapu daerah, bahaya yang dikenal, dan lokasi lain atau titik referensi.
Peluru penanda sementara yang ditetapkan untuk menandai posisi manusia ke laut.
Besar Navigational Pelampung (LNB atau Lanby buoy) adalah pelampung otomatis lebih dari 10m tinggi dilengkapi dengan cahaya kuat yang dipantau secara elektronik sebagai pengganti penerangan. [1] LNB dapat ditandai pada grafik sebagai "Superbuoy." [2]
Sonobuoy - digunakan oleh pesawat perang anti-kapal selam untuk mendeteksi kapal selam oleh SONAR
Pelampung penanda permukaan - diambil pada penyelaman oleh penyelam scuba untuk menandai posisi mereka di bawah air [3]
Dekompresi pelampung - dikerahkan oleh penyelam terendam untuk menandai posisi mereka di bawah air saat melakukan dekompresi berhenti
Shot buoy - digunakan untuk menandai lokasi penyelaman untuk sampul pengaman kapal penyelam scuba sehingga penyelam dapat turun ke situs menyelam dengan lebih mudah dalam kondisi jarak pandang rendah atau arus pasang surut dan lebih aman melakukan dekompresi berhenti pada pendakian mereka.
Tanda air yang aman atau Fairway Buoy - pelampung navigasi yang menandai pintu masuk ke saluran atau pendaratan di dekatnya
Emergency wreck buoy - An Emergency Wreck Buoys menyediakan sarana yang jelas dan tidak ambigu untuk menandai rongsokan baru. Pelampung ini digunakan sebagai respons sementara, biasanya untuk 24-72 jam pertama. Pelampung ini berwarna dalam jumlah yang sama garis-garis vertikal biru dan kuning dan dilengkapi dengan lampu berkedip biru dan kuning bergantian. Hal ini terjadi karena tabrakan yang terjadi di Selat Dover pada tahun 2002 ketika kapal menghantam rongsokan kapal MV Tricolor yang baru. [4]
pelampung penanda lateral
Mooring buoys - digunakan untuk menyimpan satu ujung kabel atau rantai mooring di permukaan air sehingga kapal atau perahu dapat mengikatnya. Banyak marina menandai ini dengan nomor dan menugaskannya ke kapal tertentu, atau menyewakannya ke kapal sementara.
Tripping pelampung - digunakan untuk menjaga salah satu ujung dari 'garis tersandung' di permukaan air sehingga jangkar yang terjebak dapat lebih mudah dibebaskan
Pelampung cuaca - dilengkapi untuk mengukur parameter cuaca seperti suhu udara, tekanan udara, kecepatan dan arah angin dan untuk melaporkan data ini melalui sambungan radio satelit seperti Sistem Argos yang dibuat khusus atau jaringan telepon satelit komersial ke pusat meteorologi untuk digunakan dalam peramalan dan studi iklim. Mungkin berlabuh (pelampung berlabuh) atau dibiarkan hanyut (pelampung hanyut) di arus lautan terbuka. Posisi dihitung oleh satelit. Pelampung cuaca kadang-kadang disebut sebagai pelampung ODAS atau Ocean Data Acquisition Systems [5] dan dapat ditandai pada grafik sebagai "Superbuoys." [2]
Pelampung tsunami - pelampung berlabuh yang dapat mendeteksi perubahan mendadak dalam tekanan air bawah laut digunakan sebagai bagian dari sistem peringatan tsunami di Pusat Peringatan Tsunami Pasifik dan Samudra Hindia.
Spar buoy - pelampung tinggi dan tipis yang mengapung tegak di air, misalnya FLIP R / P.
Profil pelampung - model khusus yang menyesuaikan daya apung sehingga mereka akan tenggelam pada tingkat yang dikendalikan hingga 2.000 meter di bawah permukaan saat mengukur suhu laut dan salinitas. Setelah beberapa saat, biasanya 10 hari, buoy kembali ke permukaan, mentransmisikan datanya melalui satelit, dan kemudian tenggelam lagi. [6] Lihat Argo (oseanografi).
Buoy Penanda Es - digunakan untuk menandai lubang es di danau dan sungai yang beku, sehingga mobil salju tidak melewati lubang.
Marker buoy - digunakan dalam peperangan laut, terutama peperangan anti-kapal selam, adalah pemancar cahaya atau pemancaran asap, atau keduanya, spidol menggunakan sejenis kembang api untuk menyediakan suar dan asap. Ini umumnya perangkat diameter 3 inci (76 mm) sekitar 20 inci (500 mm) panjang yang dipicu oleh kontak dengan air laut dan mengapung di permukaan. Beberapa penanda memadamkan setelah jangka waktu tertentu dan yang lain dibuat untuk tenggelam.
Pelampung perangkap lobster - buoy berwarna terang yang digunakan untuk menandai lokasi perangkap lobster sehingga orang yang menangkap lobster dapat menemukan perangkap lobsternya. Setiap nelayan lobster memiliki tanda warna atau nomor registrasinya sendiri sehingga mereka tahu yang mana milik mereka. Mereka hanya diizinkan untuk membawa perangkap mereka sendiri dan harus menunjukkan warna pelampung atau nomor lisensi mereka di perahu mereka sehingga aparat penegak hukum tahu apa yang seharusnya mereka angkut. Pelampungnya berwarna cerah
Buoy Types
Sea mark – aids pilotage by marking a maritime channel, hazard and administrative area to allow boats and ships to navigate safely. Some navigational buoys are fitted with a bell or gong, which sounds when waves move the buoy
Lifebuoy – used as a life saving buoy designed to be thrown to a person in the water to provide buoyancy. Usually has a connecting line allowing the casualty to be pulled to the rescuer
Submarine rescue buoy – used for release in case of emergencies or for communication
DAN buoy – has several meanings:
A large maritime navigational aid providing a platform for light and radio beacons
A lifebuoy with flags used on yachts and smaller pleasure craft
A temporary marker buoy used during Danish seine fishing to mark the anchor position of a net.
A temporary marker buoy set by danlayers during minesweeping operations to indicate the boundaries of swept paths, swept areas, known hazards, and other locations or reference points.
A temporary marker buoy set to mark a man overboard position.
Large Navigational Buoy (LNB or Lanby buoy) is an automatic buoy over 10m high equipped with a powerful light monitored electronically as a replacement for lightships.[1] A LNB may be marked on charts as a "Superbuoy."[2]
Sonobuoy – used by anti-submarine warfare aircraft to detect submarines by SONAR
Surface marker buoy – taken on dives by scuba divers to mark their position underwater[3]
Decompression buoy – deployed by submerged scuba divers to mark their position underwater whilst doing decompression stops
Shot buoy – used to mark dive sites for the boat safety cover of scuba divers so that the divers can descend to the dive site more easily in conditions of low visibility or tidal currents and more safely do decompression stops on their ascent.
Safe water mark or Fairway Buoy – a navigational buoy which marks the entrance to a channel or a nearby landfall
Emergency wreck buoy – An Emergency Wreck Buoys provides a clear and unambiguous means of marking new wrecks. This buoy is used as a temporary response, typically for the first 24–72 hours. This buoy is coloured in an equal number of blue and yellow vertical stripes and is fitted with an alternating blue and yellow flashing light. This has come about due to the collisions which occurred in the Dover Straits in 2002 when vessels struck the new wreck of the MV Tricolor.[4]
lateral marker buoy
Mooring buoys – used to keep one end of a mooring cable or chain on the water's surface so that ships or boats can tie on to it. Many marinas mark these with a number and assign it to a particular vessel, or rent it out to transient vessels.
Tripping buoys – used to keep one end of a 'tripping line' on the water's surface so that a stuck anchor can more easily be freed
Weather buoys – equipped to measure weather parameters such as air temperature, barometric pressure, wind speed and direction and to report these data via satellite radio links such as the purpose-built Argos System or commercial satellite phone networks to meteorological centres for use in forecasting and climate study. May be anchored (moored buoys) or allowed to drift (drifting buoys) in the open ocean currents. Position is calculated by the satellite. Weather buoys are sometimes referred to as ODAS buoys or Ocean Data Acquisition Systems[5] and may be marked on charts as "Superbuoys."[2]
Tsunami buoys – anchored buoys that can detect sudden changes in undersea water pressure are used as part of tsunami warning systems in the Pacific Tsunami Warning Center and Indian Oceans.
Spar buoy – a tall, thin buoy that floats upright in the water, e.g. R/P FLIP.
Profiling buoy – specialized models which adjust buoyancy so that they will sink at a controlled rate to 2,000 metres below the surface while measuring sea temperatures and salinity. After a time, typically 10 days, the buoy returns to the surface, transmits its data via satellite, and then sinks again.[6] See Argo (oceanography).
Ice marking buoys – used for marking ice holes in frozen lakes and rivers, so that snowmobiles do not drive over the holes.
Marker buoys – used in naval warfare, particularly anti-submarine warfare, is a light-emitting or smoke-emitting, or both, marker using some kind of pyrotechnic to provide the flare and smoke. It is commonly a 3-inch (76 mm) diameter device about 20 inches (500 mm) long that is set off by contact with seawater and floats on the surface. Some markers extinguish after a set period and others are made to sink.
Lobster trap buoys – brightly colored buoys used for the marking of lobster trap locations so the person lobster fishing can find their lobster traps. Each lobster fisherman has his or her own color markings or registration numbers so they know which ones are theirs. They are only allowed to haul their own traps and must display their buoy color or license number on their boat so law enforcement officials know what they should be hauling. The buoys are brightly colored with highly visible numbers so they can be seen under conditions when there is poor visibility like rain, fog, sea smoke, etc.[7][8]
Wave buoy – used to measure the movement of the water surface as a wave train. The wave train is analysed to determine statistics like the significant wave height and period, and wave direction.
Target buoy – used to simulate target (like small boat) in live fire exercise by naval and coastal forces, usually targeted by weapons (medium size) like HMG's, rapid fire cannons (20 or so mm), autocannons (bigger ones up to 40 and 57mm) and also anti-tank rockets.
Wreck buoy – a buoy to mark a wrecked ship to warn other ships to keep away because of unseen hazards.
Self-locating datum marker buoy (SLDMB) – A 70% scale Coastal Ocean Dynamics Experiment (CODE)/Davis-style oceanographic surface drifter with drogue vanes between 30 and 100 cm deep.[9] This particular surface drifter is designed specifically for deployment from a U.S. Coast Guard vessel or airframe for search and rescue. Since the SLDMB has a very small surface area above the ocean surface and a high underwater surface area, there is very little leeway in response to the direct forcing of winds and waves.[10]
The space buoy is a common element in science fiction that refers to a stationary object in outer space that provides navigation data or warnings about that particular area.
Buoy racing is the most prevalent form of yacht racing
(disadur dari Wikipedia dan Google)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar